لینک ها

لینکهای فرهنگی

لینک ها

لینکهای فرهنگی

لینک ها

لینکهای فایل ها، فیلم ها و سخنرانی های مفید و فرهنگی
این وبلاگ زیر نظر قرارگاه فرهنگی یا فاطمه الزهرا گیلان فعالیت می نماید

گام‌های تغییر از دیدگاه جان کاتر

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ق.ظ

گام‌های تغییر از دیدگاه جان کاترقواعدی برای مدیریت تغییر مؤثر وجود دارد. اگر شما این اصول را بکار بگیرید تغییر سازمانی موفق‌تر خواهد بود و اگر در موقعیت‌های مشابه شیوه یکسانی را در پیش بگیرید، دستیابی به تغییر فردی نیز نتیجه بخش‌ خواهد بود.

مدیریت تغییر، مستلزم داشتن برنامه‌ای اندیشمندانه، اجرای دقیق و مشورت با کسانی است که تغییر شامل حالشان شده است. اگر ناچارید که در افراد تغییر ایجاد کنید، طبیعتاً یکسری مشکلات قد علم می‌کنند. تغییر باید واقعی، در دسترس و قابل اندازه‌گیری باشد.

این جوانب خصوصاً با مدیریت تغییر فردی مرتبط هستند. قبل از اینکه تغییر سازمانی را شروع کنید، از خودتان بپرسید: ما از دست یافتن به این تغییر چه می‌خواهیم و به دنبال چه هستیم؟ چطور متوجه شویم که تغییر ایجاد شده است؟ چه کسی تحت تأثیر این تغییر قرار می‌گیرد؟ و در مقابل این تغییر چه عکس‌العملی نشان می‌دهد؟ چه مقدار از این تغییر را خودمان می‌توانیم ایجاد کنیم؟ و چه بخشی از آن را به کمک دیگران نیاز داریم؟ این مواردِ تغییر سازمانی، بطور حتم با تغییر فردی ارتباط دارند.

● قبول مسئولیت برای مدیریت تغییر

کارمند، مسئولیتی برای اداره کردن تغییر ندارد، وظیفه او این است که کار خود را به بهترین شیوه انجام دهد. این امر در افراد، متفاوت است و بستگی به تنوع گسترده عواملی نظیر: سلامتی، بلوغ، ثبات و پایداری، تجربه، شخصیت، انگیزه و . . . دارد.

مسئولیت راهبری تغییر بر عهده مدیریت و هیئت مدیره سازمان است. آنها باید به گونه‌ای تغییر را در پیش بگیرند که کارکنان بتوانند از عهده آن برآیند. مدیر، مسئول تسهیل کردن و فراهم آوردن تغییر است. یعنی موقعیت را از نقطه‌نظر عینی بسنجد و بدون اینکه قضاوتی بکند به وضعیت قبل بازگردد. سپس به افراد کمک ‌کند تا دلایل تغییر، اهداف آن و شیوه‌های پاسخگویی مثبت را که مطابق قابلیت‌ها و موقعیت خود کارکنان ‌باشد، بفهمند. نقش مدیر بطور پیوسته، تفسیر کردن، برقراری ارتباط و اختیار دادن است نه دستور دادن و اعمال نفوذ.

● اصول مدیریت تغییر

۱) تغییر باید همه شرایط را دربرگیرد و از افراد درون سیستم حمایت کند. (سیستم= محیط، فرایندها، فرهنگ، ارتباطات، رفتارها و...

۲) وضعیت خود (یا سازمان) را در آن لحظه مشخص کنید. بدانید که در کجا قرار گرفته‌اید.

۳) بدانید که می‌خواهید به کجا برسید، چه موقع، چرا و چه معیارهایی برای رسیدن به آنجا وجود دارد؟

۴) در مورد آیتم ۳ طرحی بریزید تا مراحل مناسب، قابل دستیابی و قابل اندازه‌گیری را برایتان بهبود بخشد.

۵) با افراد گفتگو کنید، تا حد امکان مشکلات آنها را تسهیل کرده و آنها را در این امر توانمند کنید.

● گام‌های تغییر موفق «جان کاتر»

کتابهای «رهبری تغییر»۱ و «قلب تغییر»۲ اثر جان کاتر که مورد توجه بسیار قرار گرفته‌اند نمونه‌ای سودمند برای درک مدیریت تغییر می‌باشند. هر مرحله، اصلی کلیدی که توسط کاتر شناسایی شده را برای پاسخ (عکس‌العمل) فرد و شیوه تغییر کردن تایید می‌کند.

۱) فوریت کار را بسنجید و آن را افزایش دهید. افراد را وادار به حرکت کرده و اهداف واقعی و مرتبط را تعیین کنید.

۲) تیم راهنما تشکیل دهید. برای اینکار از افرادی که دلسوز هستند، تعهد عاطفی به سازمان دارند و مهارت لازم را در این زمینه دارند استفاده کنید.

۳) بینش صحیح داشته باشید. از تیمی که تشکیل داده‌اید برای ایجاد بینش ساده و راهبرد استفاده کنید و بر جوانب خلاق و عاطفی تمرکز کنید که برای تأثیرگذاری بیشتر و ارائه خدمات بهتر، ضروری به نظر می‌رسند.

۴) تغییر درست را اعمال کنید. تغییری که ایجاد می‌شود باید شامل همه افراد شود. در مورد کارهای ضروری که باید انجام شود گفتگو کنید، نیازهای افراد را بسنجید و پاسخی برای آنها بیابید.

۵) قدرتمندانه عمل کنید. موانع را از میان بردارید، بازخوردهای مفید و حمایت مدیرتان را فراهم کنید. مراحل کار و موفقیت‌های حاصل شده را تصدیق کنید و برایشان پاداش در نظر بگیرید.

۶) موفقیت‌های کوچک کسب کنید. اهدافی را که دستیابی به آنها آسان است تعیین کنید. پیش از شروع مراحل بعدی کار، مراحل جاری را به پایان برسانید.

۷) عقب نشینی نکنید. قصد و هدفی که دارید و اصرار بر آن را در خود تقویت کنید.

۸) نیاز به تغییر را مهم جلوه دهید. ارزش تغییر موفق را با استفاده از نیروها و مدیران جدید که بتوانند در سازمان تغییر ایجاد کنند، افزایش دهید و تغییر را با فرهنگ سازمان در هم بیامیزید.

پانوشت‌ها:

۱. Leading Change (۱۹۹۵)

۲. The Heart Of Change (۲۰۰۲)

منبع:

www.businessballs.com

مترجم : فاطمه سپهری کیان


  • قرارگاه فرهنگی یا فاطمه الزهرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی