لینک ها

لینکهای فرهنگی

لینک ها

لینکهای فرهنگی

لینک ها

لینکهای فایل ها، فیلم ها و سخنرانی های مفید و فرهنگی
این وبلاگ زیر نظر قرارگاه فرهنگی یا فاطمه الزهرا گیلان فعالیت می نماید

مدیرانی با شخصیت های گوناگون

شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۵۵ ق.ظ

مدیرانی با شخصیت های گوناگوندرباره مدیران در نظام مدیریت ، سوء تفاهمی وجود دارد و آن عبارت از این تصور است که : یک مدیر خوب فردی است که همه باید از او راضی باشند ، اما برای یک مدیر ، دو وظیفه اصلی مدیریتی تعریف شده که یکی هدایت و رهبری است و دیگری نظارت و کنترل . واضح است که وظیفه هدایت با محبت و آرامش و تفاهم همراه است ، در صورتی که نظارت و کنترل محض را هیچ ذائقه ای نمی پسندد. پس یک مدیر موفق باید جمع اضداد باشد ، یعنی از یک سوء با ایجاد دوستی و علاقه و تفاهم ، وظیفه هدایت را برعهده بگیرد و به موازات آن برانجام امور با دقت و جدیت ، کنترل و نظارت داشته باشد .

از مباحثی که دانستن آن برای مدیران لازم و ضروری است ، اعتقاد به این امر است که هیچ سازمانی با یک یا دو مدیر نمی تواند مراحل تکامل و پیشرفت را طی کند ، بنابراین باید مجموعه ای از مدیران با یکدیگر متحد شوند و مجموعه مسائل سازمان را چون مسائل شخصی خود با علاقه و جدیت ، پیگیری و رفع کنند .

حال به معرفی شخصیت های مختلف مدیران می پردازیم :

● شخصیت یکه تاز

اولین شخصیت که در ایران نیز زیاد داریم و در شرایط توسعه اقتصادی بسیار مورد نیاز هستند ، شخصیت یکه تاز است . این فرد ویژگیهایی دارد که اولین و مهمترین ویژگی او در ایجاد نتایج است . یعنی امور را به صورت پروژه طبقه بندی می کند و پروژه ها را به انجام می رساند . این شخصیت مناسب انجام کارهایی است که قبل و بعد نداشته باشد ، یعنی کاری که از صفر شروع شده و درجایی به پایان برسد . فردی است سخت کوش و کاملا وقف کار که اغلب از کوتاهی روز و نداشتن وقت کافی شکایت دارد . تمرکز و توجه او در آن چیزی است که فعلاً انجام می شود . البته قدرتش هم در همین تمرکز است در مسائل اجرایی سریع تصمیم می گیرد و مساله را حل می کند ، اما برای سازمان بحران ایجاد می کند . ارتقاء زیردستان نیز در صورتی است که همیشه در دسترس باشند و کارهای موقتی را به منظور حمایت از او بپذیرند ، این مدیر ، دنباله رو می خواهد . تفویض اختیار نمی کند و کار هم یاد نمی دهد ، که در نتیجه آن تورم نیروی انسانی در سازمان ایجاد می شود .

● شخصیت بوروکرات ، نظم دهنده

مدیر به نتیجه کار زیاد توجهی ندارد و تنها روند انجام کار برایش مهم است ، در نتیجه ، کار باید متناسب با مقررات پیش رود . نقش انحصاری این فرد ، مجری ، اداره کننده و نظم دهنده است که برای سازمان ضرورت دارد . تمرکز وی توجه برچگونگی انجام کار است ، به همین دلیل ویژگی اصلی این شخصیت ، دقت ، محافظه کاری و وسواس در کار است .

● شخصیت آتش افروز

این شخصیت به نام کارآفرین نیز معروف است که شخصیت مفید ، ارزشمند و نایابی است . این فرد برای توسعه اقتصادی و اشتغال زایی مفید است .اعتماد به نفس بالایی دارد و بسیار خود محور است . او چیزهایی را در آینده می بیند که دیگران نمی بینند و با این ویژگی در کارها سرمایه گذاری می کند و سازمان و کار را پایه گذاری می کند . این شخصیت دو ویژگی دارد : یکی برخورداری از اطلاعات و دیگری قدرت ریسک کردن . ویژگی اصلی شخصیت وی ، پر اشتیاق ، پر تحرک ، گیرا ، خلاق و مهیج است و تمرکز او براین است که چه چیز جدیدی برای انجام دادن وجود دارد و به چه طریق دیگری می توان آن را انجام داد .

او کسانی را که در پذیرفتن جدیدترین عقاید وی مشتاق باشند ، تحسین می کند . زیردستان نیز در صورتی ارتقاء می یابند که به نظر برسد خط مشی ها را مشتاقانه پی می گیرند و روی وظایف واگذار شده شدیداً کار می کنند . از این شخصیت مدیر در مرحله بهره برداری از امور نباید استفاده شود .

● شخصیت دنباله رو ، متحد کننده و وحدت بخش

این شخصیت برای ایجاد آرامش در سازمان است . هیچوقت به کسی «نه» نمی گوید . نقش انحصاری او ، یکپارچه کننده افراد است و برتری او بر دیگران در کسب موافقت و مصالحه خلاصه می شود . توجه او بر قبول آن چیزی است که واقع شده و اینکه اکثریت چه می گویند و جریان به چه سویی گرایش دارد .

وجود این فرد برای سازمان لازم است ، اما نباید حاکم باشد . تمایل به استخدام افراد سر به زیر و مطیع دارد و کسانی که نمی خواهند نظیر خودش ، کانون توجهات باشند . ارتقاء زیر دستان نیز در صورتی است که همراه مدیریت باشند و همراه بمانند . این شخصیت مدیر ، اهل کنترل و نظارت نیست و به مقررات بی توجه است .

● شخصیت مدیریت در مرحله تکامل

برای دستیابی به یک شخصیت تکامل یافته مدیریتی در سازمان ، یکپارچگی مجموعه ۴ شخصیت مدیرتی در یک فرد ضروری است . یعنی : تولید کننده ، اداره کننده ، کارآفرین و یکپارچه کننده ، برتری این شخصیت مدیریتی بردیگر شخصیت های مدیران نیز در فراهم کردن تسهیلات رشد فردی و سازمانی است و ویژگی اصلی این شخصیت : با تجربه ، بلند پرواز ، خودجوش ، متکی به نفس ، منعطف ، تحلیلگر ، عمل گرا ، دارای ارتباطات خوب ، حساس نسبت به نیازهای دیگر افراد و توانا به یکپارچه کردن این نیازها متناسب با ضروریات سازمان است .

رفتار غالب این مدیران ، پیشتاز ، نوآور ، یکپارچه کننده ، تفویض کننده اختیار ، توسعه دهنده خود و سازمان ، پیش بینی کننده و تطبیق دهنده نیازها است . ارزشیابی از این گونه مدیران براساس میزان موفقیت سازمان در درازمدت و چگونگی به انجام رساندن کار گروهی صورت می گیرد .


منبع : پایگاه اطلاع ‌رسانی مدیران ایران


  • قرارگاه فرهنگی یا فاطمه الزهرا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی